الجمعة، 28 يونيو، 2013

Resepi "Easy" Ayam Goreng Berempah 0_o

 
 
 
Arini iqa nak share satu resepi ni.
Nama dia “Easy Ayam Goreng Berempah” . ahahaha. apa punya nama
Kenapa nama “easy”??? sebab cara dia senang gila nak buat.
X perlu nak tambah rempah byk sgt sprt jintan manis,jintan puteh apa tah bagai.
Resepi ni senang jee,, iqa amek dr sorg akk ni.
.
.
.
Bahan2:
Ayam (tak kisah byk mana korg nak buat)
2 labu bawang besar
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih                                                                    
6 batang serai
5 inci halia
5 inci lengkuas
Garam secukupnya
Serbuk kunyit
2 sudu besar serbuk kari ayam
Daun kari
.
.
.
Cara2: 
1. First sekali basuh dulu ayam2 tu. Xkan korang nak makan ayam2 tu dgn darah2 sekali. Kot ada najis ke..eee.. hak3.. 



2. Then, blender sume (bawang besar,bwang merah,bawang putih,serai,halia,lengkuas) . Korang masuk je sume. Xyah blender satu2.. blender tu rosak kalau masuk sume pon. 



3. Lepas tu da blender biar dulu.
4. Amek ayam,, lumur ayam tu dgn garam, kunyit,kari ayam, daun kari dan masukkan bahan da diblender tadi. Lumur sume tu kat ayam sampai rata. 





5. Lepas tu apa lagi.. goreng ahhhh…



        
Nyum.nyum.. sedap gila ni.. apatah lagi kalau ratah. Mama iqa puji kot pandai buat ni.. Alahai mama,,senang je,,x susah.





 
  

 
♥ Copyright © 2014 reserved to Blog Iqa|Template Edited by Sharina ElyanasHaRiNa eLyaNa