الاثنين، 1 يوليو، 2013

Kritikan??? Apakah perasaan anda???




Situasi 1




Situasi 2

:
:
:
…………sedih………. Tsktsktsktsktsk
Adake patut org kritik iqa cenggitu??? 




Situasi pertama : Kritikan tetapi bersifat gurauan .

 Perasan tak situasi pertama tu??? Si A mengkritik si B tetapi dengan gaya ketawanya.
Mean A sedang bergurau dengan B.
Tapi, gurauannya itu sebenarnya telah buat org terasa atau sakit hati.
Kalau seseorang tu tak sensitive takpe  ahh..
Cuba kalau seseorg tu jenis yg sensitive.????
Iqa tahu,gurauan tak salah. Malah, sapa kata salah??????
Nabi Muhammad saw pon suka bergurau dengan sahabat2nya..
Tapi, dalam gurauan ada batasnya.
Jangan kata2 kita yg dijadikan bahan gurauan itu buat orang terasa. 



Situasi kedua : Gurauan yang bersifat marah.

Kelihatan si A meminjam barang atau meminta khidmat daripada si B.
Tetapi si A marah kpd si B kerana tak puas hati dengan perkhidmatan tersebut.
Ni iqa lagi x paham orang jenis cenggini.
Tak bersyukur langsung!
Da la mintak tolong kat orang tapi nak marah2 plak kat org.
Kalau jadi kat korang situasi begini,korang bengang x????
Bengang kan.heee…
Kalau iqa nanges.. iqa ni jenis sensitive sikit.

Solusi

Mama selalu nasihat iqa: Think positif.
Mungkin kita tak patut terasa dengan orang camni.
Chill lahhh..
Teringat kata Prof Muhaya 
“ Apa apa yang terjadi dalam hidup kita ni adalah disebabkan tindakan kita sebelum ini” 



……..Reflesh balek …….
Allah…
Allah…
Mungkin iqa penah buat orang terasa ngan iqa
Atau
Kata kata iqa yg pedas tanpa sedar
Atau
Nak bergurau dgn sahabat,tetapi tak tau plak kawan bole terasa
Insaf….
Iqa try muhasabah diri balik
Ingat balek apa yg kita dah buat kat orang
Adakah kata kata kita memberi manfaat kepada orang
Atau
Adakah kata2 kita terlalu tajam hingga buat orang terasa
Ingat….
Kritikan tak salah..
Malah kritikan yang membina dapat memperbaiki kelemahan seseorang
Dan
Kadangkala berdiam diri adalah lebih baik daripada berkata perkara2 yg tidak berfaedah
Pernah dengar nasyid kumpulan Inteam tajuk “Bicara Kata”???
Iqa suka dgr lirik2 dia.
Cuba hayati dan muhasabah diri balik..


Manis bicara indah tutur kata
Tak seindah rupa pengertiannya
Lembutnya lidah mengata nista
Lidah yang tiada bertulang
Mengadu domba
Serta memfitnah sesama saudara

Terkadang aku berfikir sendirian
Perlukah amarahku dibiar terus menyala
Membakar membara dengan rasa bangga
Mencela mereka dengan kata-kata

Kata ibarat pedang
Yang tajamnya bisa membunuh lawan
Kata-kata yang berhikmah
Menyedarkan kita

Kata madah pujangga
Bisa menjadi pedoman manusia
Jagalah bahasa kata kita
Jangan disalah guna

Yang merah itu saga
Yang kurik itu kendi
Yang indah itu bahasa
Yang cantik budi pekerti

Terkadang aku mentaksir manusia
Kurniaan Tuhan telah banyak dikhianati
Mencerca, menghina, dustanya bicara
Menyusun nista dengan kata-kata

Terlajak perahu masih boleh diundur lagi
Terlajak kata buruk padahnya
Terlajak perahu masih boleh diundur lagi
Terlajak kata hilang percaya
Hilang percaya...




 
♥ Copyright © 2014 reserved to Blog Iqa|Template Edited by Sharina ElyanasHaRiNa eLyaNa