الجمعة، 6 سبتمبر 2013

Cerpen : Dah kenapa homesick tetibe nieh???

 
 
Ibuku sedang sibuk di dapur.
Menggoreng keropok lekor barangkali sebagai juadah minum petang.
Aku laju mencari ibu.
Tiba di satu sudut aku ternampak ibu, lantas aku peluknya.

“Mak….” Suara aku tenggelam dalam pelukan ibu.
“kakak…kenapa ni??” tanya ibuku pelik.
“mak,,, kakak nak peluk mak.. lepas ni akak tak dapat peluk mak lagik…”
“Lah…..” ibu ketawa.
Kemudian ibu berkata “Kakak,, bukan pergi mana pon.. sambung belajar je..tu pon kat KL je.. nanti bulan2 balik la rumah..mak akan selalu kol kakak..”

Tetibe terasa tubir mataku panas dengan air mata.
Eee,,,dah kenapa aku nanges nieh???
Aku bukan jenis homesick pon.
Aku dah bese sejak dari kecik berpisah dengan ibu ayah.
Dihantar ke sekolah asrama, then sambung pulak ke university.
Ni mesti bahana aku cuti lama 3 bulan kat rumah.
Lepas tu tak sanggup nak berpisah dengan diorang.
Choi!! Aku menyumpah dalam hati.
“ye tau.. tapi orang nak jugak peluk mak.. hahaha…” aku gelak dalam menangis sambil mengetatkan lagi pelukan terhadapnya.

Ayah aku yang datang entah  dari mana tetibe muncul di hadapanku.
Apa lagi. Memang gelak besar dia.

“Ambui.. kakak ni homesick lagi dia… teghoyak (bahasa perak : menangis) pulak dia.”
“eeee… ayah jahat! Biarla..”

Huuu… sedih.
Lepas ni aku pasti rindu dengan bebelan ibu.
Dengan masakan beliau.
Air carrot… susu.. ah..sumenya la…  
Okey.. stop air mata!!!!!!!!!!!!!!!
Boleh tak kaw jangan nangis???
Kaw bukan nak kawen pon.. beria sangat nanges ni pahal???
Kaw juz nak pegi uia jekk!!
Dan.. akan tetapi aku tetap menangis….
Tinggal beberapa jam je lagi aku bakal meninggalkan rumah ini.
Menempuhi dunia baru di alam university.
Menuntut ilmu di sana.
“Mak ayah!!Tolong doakan kejayaan kakak ye…” Aku menjerit di dalam hati. 
thank you for reading photo: Thank you for reading! Congratulationssecond.png

 
♥ Copyright © 2014 reserved to Blog Iqa|Template Edited by Sharina ElyanasHaRiNa eLyaNa